Julefrokostoutfit - gravidversionen

Min træning gennem graviditeten

 photo 0BBCD6D1-9C00-458A-8666-A36B6D491C81_zps2g8sflyo.png

Som fysioterapeut har jeg en grundindstilling, der hedder, at det er fornuftigt at træne min krop og holde den ved lige. Dette gælder selvfølgelig, om muligt endnu mere som gravid, da kroppen jo står overfor en del fysiske udfordringer.
Det er nu engang bare sådan, at det nogle gange er lettere sagt end gjort. Man kan være ramt af træthed, kvalme og diverse smerter i større eller mindre grad, som gør det noget mere besværligt at få trænet.

Jeg har virkelig været heldig ift. ovenstående ting i langt størstedelen af min graviditet. Dette betyder også, at jeg kunne træne som jeg ville et langt stykke hen af vejen.

I starten af graviditeten var jeg med i en musical her i byen, så der var tiden simpelthen ikke til at få trænet ud over på arbejde, hvor jeg forsøgte at træne med nogle af mine hold.
Fra juli måned fik jeg dog igen tid til at tage i fitness. Jeg var omkring 15 uger henne og nød virkelig at få brugt min krop. Hvis jeg skal træne selv, er jeg virkelig ikke god til at få lavet nok. Det går meget bedre, når der står en instruktør og fortæller mig, hvad jeg skal lave. Måske fordi jeg bruger min arbejdsdag på at fortælle andre, hvordan de skal træne. Så er det rart nok at slå hjernen fra og bare gøre som der bliver sagt når det er mig selv det gælder. De hold jeg typisk var på på det tidspunkt var step medium og forskellige stram-op-hold.

Det holdt dog desværre ikke ved. Fra august og fremad fik jeg flere og flere smerter omkring mine bagerste bækkenled (SI) når jeg havde været til step, nogle aftner kunne jeg faktisk næsten ikke gå bagefter, og jeg måtte til sidst erkende, at det kunne min krop bare ikke holde til. Jeg droppede derfor step, men holdt ved mine stram-op/styrke hold og tog nogle uger et ekstra af dem i stedet.

Frem til lige omkring efterårsferien gik det fint med at træne, jeg havde ikke ondt og kunne faktisk øge min belastning i flere af øvelserne.
Men, men, det skulle heller ikke holde ved. Jeg begyndte igen at få bækkensmerter og måtte melde fra til træning.
Jeg var på det tidspunkt i uge 30. Jeg forsøgte en enkelt gang at tage ned og træne selv i stedet for hold og fik heller ikke som sådan ondt af det, men har siden haft ondt bare af hverdags-aktiviteter, så jeg passer lidt på pt.

Aktuelt er jeg i uge 34+ og er lidt i et dilemma angående træning. Jeg forsøger at få gået en god tur om ikke dagligt så i hvert fald hver anden dag. Derudover supplerer jeg med nogle stabilitetsøvelser for bækkenet herhjemme. Dem kunne jeg dog godt blive bedre til at få lavet.
Men jeg vil jo gerne mere. Sidste uge var en rigtig skidt uge ift. bækkenet, men det går godt i denne uge, så overvejer om jeg skal vove pelsen og tage ned og træne, eller om det ikke er det værd.
At jeg ikke får trænet går virkelig ikke særlig godt i spænd med min indstilling til kroppen og graviditet generelt, men jeg må se, hvad jeg kan holde til og hvad det bliver til. Jeg er sgu også blevet lidt halv-doven af at gå herhjemme på barsel, det er ikke så let at komme af sofaen som det har været.

Anne Pahl
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Julefrokostoutfit - gravidversionen