Graviditetssymptomer so far

Må man det som gravid?

 photo 2E608649-1B34-4C1B-88BE-643695709804_zpshbrwlfgh.jpg

De kommer fra alle sider – fra venner og bekendte, fra sociale medier, internettet generelt og sikkert mange flere steder fra – de velmenende råd og formaninger og hvad man og ikke må, skal og ikke skal når man er gravid.
Det kan være en jungle at finde ud af, hvilke man egentlig skal lytte til, hvilke der er myter og hvilke der har hold i virkeligheden.
Jeg har valgt nogle råd til og nogle fra, nogle har jeg gode argumenter for, hvorfor jeg har valgt at gøre som jeg har gjort og nogle har jeg ikke rigtig en god forklaring på. Jeg tror på, at man som udgangspunkt skal følge sin egen mavefornemmelse og gøre det, der føles godt for en.

Alkohol – Nogle mener man godt kan tage et glas vin i ny og næ, men jeg har valgt en 100% nul-alkohol-politik for min graviditet. Man har ikke bevist, hvor lidt alkohol, der skal til for at gøre skader på et foster, så derfor var det for mig ganske enkelt at vælge, at det var/er nej-tak til alkohol herfra.

Rygning – Vi ved vist alle at rygning er usundt og under graviditet gælder dette både mor og barn. Jeg har aldrig haft en cigaret i munden, min kæreste og min familie ryger ikke, så det har som udgangspunkt ikke været noget jeg har måtte tænke specielt meget over at undgå. Kommer jeg i nærheden af folk, som ryger, forsøger jeg dog at holde mig så langt væk så muligt for så vidt muligt at undgå passiv rygning.

Fisk/Sushi – Indrømmet, jeg har spist sushi et par gange i løbet af min graviditet indtil videre og det kan nemt tænkes, at det sker igen. Jeg har de gange det er sket forsøgt kun at spise få stykker med tun. Fisk giver omega-3 og D-vitamin, som er sundt for fosteret, men desværre indeholder visse former for fisk også kviksølv og andre tungmetaller. Det gælder specielt store rovfisk, og herunder høre tun desværre. Jeg elsker ellers tun i min sushi. Det er dog mere eller mindre det eneste sted jeg normalt for tun, så der har ikke været så mange ben i at undgå det ellers.

Rødt/råt kød – Rødt eller råt kød kan indeholde parasitten toxoplasma, som kan give haresyge. Sygdommen har ikke rigtig nogen indvirkning på voksne, men kan desværre have på fostre. Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg ikke har spist råt kød under min graviditet. Jeg kan ikke lide fx tatar og har ikke fået carpaccio (som jeg ellers elsker!) mens jeg har været gravid. Faktisk tror jeg godt jeg kunne være kommet til at spise det, hvis jeg ikke lige havde tænkt over det nu, mens jeg skriver dette.
Rødt kød til gengæld har jeg nok fået nogle gange. Jeg elsker en god bøf og kan bedst lide den medium stegt. Så ja, det har jeg altså fået. Men om medium decideret går som råt, ja det ved jeg ikke.

Lever/Levertran – Disse to ting indeholder store mængder A-vitamin, som kan give misdannelser hos fosteret. Jeg kan ikke fordrage nogle af delene, som det har ikke været et problem. Leverpostej spiser jeg til gengæld, men det er heldigvis ikke et problem.

Bløde oste/rå mælk – Kan indeholde bakterien listeria. Dette er ikke aktuelt for mig, da jeg ikke normalt får nogle af delene, så her har jeg ikke skulle undvære noget.

Koffein – Man ved, at store mængder koffein kan påvirke barnets vækst negativt, og det vil jeg selvfølgelig helst undgå. Jeg kan ikke lide kaffe, men jeg må indrømme, at jeg inden jeg blev gravid godt kunne snuppe en energidrik i ny og næ (ja, jeg ved det, dem er der usandsynlig mange holdninger til – men det er en helt anden snak). Siden jeg blev gravid har jeg dog ikke rørt dem. De to måder jeg har fået koffein på indtil videre har været igennem cola og the, og der er jeg ikke i nærheden af, at indtage de 300 mg. om dagen man max. anbefaler til gravide.

Lakrids – jeg elsker, elsker, elsker lakrids og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har været opmærksom på, om jeg har spist for meget af dette i min graviditet indtil videre. Det tror jeg dog ikke, da jeg typisk har fået det som en del af en pose blandet slik, hvis jeg har fået det. Det “farlige” ved lakrids er, at det kan give ødemer og forhøjet blodtryk. Jeg har heldigvis tendens til lidt lavt blodtryk, som jeg satser på, at de mængder lakrids jeg har indtaget ikke har fået det til at blive for højt.

Kosttilskud/vitaminpiller – Jeg har fra starten af min graviditet, ja faktisk endda før da taget vitaminpiller og kosttilskud med henblik på at give barnet de bedste forudsætninger. Jeg startede med at tage folsyre, da jeg smed p-pillerne. Da jeg så blev gravid supplerede jeg med gravid-multiviatin, calcium (fordi jeg ikke får ret meget mælk), jern og omega-3 (fordi jeg ikke får ret meget fisk). Jeg er heldigvis en af dem, der ikke har haft gener af at tage hverken jern eller omega-3.

Medicin – jeg har generelt holdt mig fra alt, hvad der hedder medicin. Det værende både næsespray og strepsil, som jeg ellers virkelig havde brug for, da jeg var konstant forkølet i starten af min graviditet. Høfebermedicin, som jeg ellers plejer at tage om sommeren. Jeg har ikke savnet det helt vildt, måske fordi vi nærmest ikke fik nogen sommer i Danmark i år. Hovedpinepiller, der er blandede holdninger til disse, men der er forskning, som tyder, at det kan give misdannede kønsorganer ved drengefostre at tage disse, så jeg har ikke taget nogle chancer.

Kemikalier, parabener, parfume mv. – Jeg har (som du kan læse mere om HER) døjet med nældefeber tidligere. Derfor valgte jeg allerede inden jeg var gravid at forsøge, så vidt muligt at udrydde produkter med alt muligt krims-krams fra mine skønhedsprodukter. Siden jeg er blevet gravid har jeg så også skiftet vores opvaskemiddel og håndsæbe til svanemærket og på sigt (når der ikke er mere af det vi allerede har) vil jeg også have det gjort med vaskepulveret. Jeg har ikke fået farvet hår de sidste mange år, så det har ikke været noget problem for mig at undvære.
Jeg har et indlæg i støbeskeen om de produkter jeg nu bruger.

Motion – Jeg forsøger fortsat at dyrke en del motion, dette planlægger jeg, at lave et særskilt indlæg om inden længe, så det vil jeg ikke skrive for meget om her.

Tunge løft – Jeg må ærligt indrømme at dette er et punkt, hvor jeg overhovedet ikke har taget nogle hensyn. Jeg har løftet ting, hvis der har været behov for det, blandt andet i forbindelse med at vi har bygget skur til barnevognen. Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at det ikke må gøre ondt nogle steder og at jeg bruger korrekt løfteteknik. Men ellers er dette ikke et område jeg passer på med.

At strække sig – denne synes jeg er lidt sjov. En gammel myte siger, at barnet kan få navlesnoren rundt om halsen hvis moderen strækker sig eller laver aktiviteter med armene over hovedet. Og ja, jeg har faktisk mødt formaningen om at jeg skal passe på med det. Men – det er altså kun en myte, moderens bevægelser har ingen indflydelse på navlesnoren.

Anne Pahl
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Graviditetssymptomer so far